niedziela, 6 maja 2018

Tablet graficzny - warto, czy nie warto?

Już jakiś czas temu wspominałam Wam o tym, że (mimo początkowej niechęci) coraz częściej rysuję na tablecie graficznym. Na pewno nie porzucę na rzecz grafiki komputerowej "tradycyjnego" rysowania, ale muszę przyznać, że możliwości jakie daje taki sprzęt naprawdę mnie zafascynowały. Do ekspertów w tej dziedzinie nie należę, ale mimo to chciałabym trochę opowiedzieć Wam o wadach i zaletach tego urządzenia.



W najbliższym czasie na pewno pojawi się jeszcze jeden post o tablecie graficznym, w którym pogadam sobie trochę o programach do rysowania i innych tego typu rzeczach.Ten wpis chciałabym jednak w całości skierować do osób, które zastanawiają się nad zakupem takiego sprzętu. Wiem, że sporo tych punktów nie odnosi się do samego tabletu, ale do grafiki komputerowej ogólnie, ale nie oszukujmy się - rysowanie myszką bywa męczące zwłaszcza na dłuższą metę!

Co uwielbiam w tablecie graficznym?

 

1) Precyzyjniejszy i wygodniejszy od myszki

Tak jak już przed chwilą wspominałam - rysowanie myszką komputerową to katorga w porównaniu z tabletem. Umożliwia on ruchy dużo precyzyjniejsze, a dodatkowo nasza ręka tak bardzo się nie męczy.

2) Możliwość poprawek

W programach graficznych można poprawić w zasadzie wszystko nawet w końcowych etapach rysowania. Dlatego nie musimy się martwić, że jeśli zrobimy coś nie tak, to cała nasza praca pójdzie na marne.

3) Wiele narzędzi

 Możemy rysować kredkami, markerami czy długopisem, a także malować niezliczoną ilością pędzli.

  4) Nieskończona ilość kolorów

Kiedy kupujemy zestaw kredek albo jakiś innych przyborów, to nawet w tych największych jest ograniczona liczba kolorów. Natomiast w programach graficznych liczba odcieni jest praktycznie nieograniczona.
5) Warstwy
Jeszcze do niedawna nie potrafiłam ich używać, ale kiedy już to opanowałam, zrozumiałam, dlaczego ludzie tak je zachwalają. Funkcja dodawania kolejnych warstw pozwala nam do wracania do wcześniejszych etapów rysunku by coś poprawić. Po za tym, nie martwimy się czy żółty pokryje granatowy czy jednak nie.

6)Powiększanie

Możemy narysować różne szczegóły i detale w dużo prostszy sposób, niż na zwykłej kartce. Lepiej widzimy to, co rysujemy i dzięki temu możemy to zrobić dokładniej.


Co mi przeszkadza?

 

  1) Mało poręczny

Po za tabletem musimy wziąć bowiem jeszcze laptop/komputer. A, no i tzw. piórko, ale ono akurat zabiera mało miejsca. W plener to dosyć ciężko iść z takim ekwipunkiem.

2)Brak papieru

Lubię dźwięk, jaki wydaje ołówek/kredka gdy rysujemy. Lubię czuć kartki pod palcami i musieć czasem użyć sporo siły, żeby dokładnie wymazać jakiś fragment gumką. A tablet graficzny mi tego nie daje. Dlatego tradycyjnego rysowania na rzecz grafiki komputerowej na pewno całkowicie nie porzucę.

3) Męczy wzrok

W końcu wiąże się to z długim siedzeniem przy komputerze i tyle. Zwłaszcza kiedy bardzo chcecie skończyć daną pracę. Albo kiedy rysowanie bardzo Was pochłonie i stracicie poczucie czasu.

Dla kogo i jaki tablet graficzny?

Ja jestem zadowolona z tego, jakie możliwości daje mi tablet graficzny. Nie jest to jednak rozwiązanie dla każdego. Zwolennikom tradycyjnych rysunków może się on nie spodobać. Niezadowoleni z zakupu mogą być także wszyscy, którym problem sprawia obsługa programów komputerowych. Jeśli jednak wiecie, że rysowanie nie jest chwilową zachcianką, lubicie nowe technologie i chcecie spróbować czegoś innego, to tablet jest jak najbardziej dla Was.

Osobiście uważam, że nie ma co od razu rzucać się na bardzo drogi sprzęt. Bardziej profesjonalne tablety mogą kosztować majątek. Uważam jednak, że na początek wystarczy prostszy model, który można kupić już za ok. 200-300 zł. Jeśli polubimy tablet graficzny i mamy fundusze, to śmiało możemy pozwolić sobie na porządniejszy sprzęt.


Na dzisiaj z mojej strony to tyle. Teraz czekam na Wasze komentarze - macie tablety graficzne? A może chcielibyście mieć?

3 komentarze:

  1. Moje zdolności rysowania na ekranie nigdy mnie nie zachwycały. Wolę pisać na komputerze, bo przynajmniej łatwiej mnie odczytać :D
    Super, że ci służy!
    POCZYTAJ ZE MNĄ

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja rysować nie umiem wcale, a na tablecie to już w ogóle sobie tego nie wyobrażam. Jednak brzmi całkiem ciekawie.
    Pozdrawiam!
    My blog

    OdpowiedzUsuń