środa, 9 września 2020

10 klasyków, które chcę przeczytać

W ostatnim czasie coraz chętniej sięgam po literaturę klasyczną, nieco bardziej "ambitną" (chociaż nie lubię tego określenia, o czym więcej pisałam TUTAJ), więc postanowiłam zrobić listę tych, które zwróciły moją uwagę i chciałabym je przeczytać.


Przy każdej książce piszę kilka słów o tym co mnie w niej zaineresowało/dlaczego chcę ją przeczytać, ale dodatkowo wstawiam Wam skróconą wersję opisu danej pozycji, gdyby któraś z nich Was zainteresowała.

1. Opowieść podręcznej

W chwili, gdy piszę ten post zaczęłam już tę książkę czytać, ale przeczytałam zaledwie 30 stron, więc w zasadzie cała jeszcze przede mną. Sporo osób mówi o niej jako o pozycji, którą każda kobieta powinna znać, więc jestem jej bardzo ciekawa, choć nie będzie to łatwa lektura.

OPIS:Freda jest Podręczną w Republice Gilead. Może opuszczać dom swojego Komendanta i jego Żony tylko raz dziennie, aby pójść na targ, gdzie wszystkie napisy zostały zastąpione przez obrazki, bo Podręcznym już nie wolno czytać. Co miesiąc musi pokornie leżeć i modlić się, aby jej zarządca ją zapłodnił, bo w czasach malejącego przyrostu naturalnego tylko ciężarne Podręczne mają jakąś wartość. Ale Freda pamięta jeszcze, choć wydaje się to nierealne, że kiedyś miała kochającego męża, wychowywali córeczkę, miała pracę, własne pieniądze i mogła mówić. Ale tego świata już nie ma…

2. Szklany klosz

Jakiś czas temu zaintrygowała mnie nieco postać Sylvii Plath, więc postanowiłam sięgnąć po jakąś pozycję jej autorstwa. Ostatecznie padło na chyba najbardziej znaną jej książkę czyli "Szklany klosz", a jeśli mi się spodoba, to prawdopodobnie sięgnę po "Dzienniki".

OPIS: Esther jest wyjątkowo inteligentna, piękna, utalentowana, jednak powoli jej świat się rozpada – i być może nie ma już dla niej ratunku.  Kiedy ma dziewiętnaście lat, przyjeżdża do Nowego Jorku – miasta spełnienia, szczęścia, zabawy, kariery – na miesięczny staż w redakcji miesięcznika dla dziewcząt. Ma poznać miasto, spędzić miło czas.. Esther nie umie zdecydować, na czym jej zależy, co ją interesuje, czy w ogóle istnieje taka rzecz. Nie czuje się taka jak inne dziewczyny – śliczne, uśmiechnięte i zadowolone z życia. Przychodzi załamanie…
Sylvia Plath, w swojej kanonicznej powieści, brawurowo wciąga czytelników w chorobę Esther, a jej załamanie nerwowe jest przedstawione w tak wiarygodny sposób, że wydaje się racjonalne. Szklany klosz to podróż do najmroczniejszych i najbardziej przerażających zakamarków ludzkiej psychiki.

3. Mistrz i Małgorzata

Aż wstyd się przyznać, ale zaczęłam tę książkę już w zeszłym roku, a nadal jej nie skończyłam i naprawdę chciałabym to zmienić. Chciałabym poznać trochę klasyki literatury Rosyjskiej i zastanawiam się także nad "Anną Kareniną", ale na razie jej grubość mnie trochę odstrasza.

OPIS: Historia pary zakochanych - tytułowych Mistrza i Małgorzaty - łączy się z relacją z Jerozolimy pod władzą Poncjusza Piłata i jego spotkania z naprawdę niezwykłym więźniem, ale przede wszystkim z opowieścią o wizycie w komunistycznej Moskwie prawdziwego Szatana i dobranej grupy jego oddanych sług.
Tam, gdzie pojawia się Szatan, pozory znikają, nic już nie jest takie, jak przedtem, i dzieją się niewytłumaczalne racjonalnie rzeczy - ale czy rzeczywiście zawsze wynika z nich tylko zło?

4. Emma, 5. Rozważna i romantyczna, 6. Perswazje

Jeśli ktoś zapytałby mnie jeszcze pół roku temu, czy będę czytać książki Jane Austen to popatrzyłabym na niego z wielkim zdziwieniem. Powiedziałaby, że nie jestem typem osoby czytającej takie książki. Jednak mój gust czytelniczy bardzo w ostatni czasie ewoluuje i po przeczytaniu "Dumy i uprzedzenia", która mnie oczarowała postanowiłam sięgnąć po kolejne.

EMMAEmma Woodhouse mieszka z ojcem na angielskiej prowincji. Chociaż sama nie zamierza wyjść za mąż, próbuje swoich sił jako swatka. W sprawach serca jednak nie wszystko da się przewidzieć. Może z konwencjonalnych gestów, grzeczności przewidzianych etykietą, ukradkowych spojrzeń zostaną odczytane prawdziwe intencje? Jak to w komedii omyłek bywa...

ROZWAŻNA I ROMANTYCZNA: Po śmierci męża pani Dashwood wraz z dziećmi opuściła ukochany dom i zamieszkała w posiadłości Barton. Dwie z jej córek - panny na wydaniu - choć różne pod względem charakterów, tak samo szukają szczęścia i miłości. Uczuciowa, impulsywna Marianna marzy o mężczyźnie szarmanckim, wrażliwym, lubiącym te same lektury co ona. Łagodna i rozważna Eleonora odda serce jedynie człowiekowi spokojnemu i odpowiedzialnemu. Niestety świat, którym - zamiast prawdziwych uczuć - rządzi pozycja społeczna i pieniądz, może boleśnie rozczarować te pełne uroku, ufne kobiety…

PERSWAZJE: Anna Elliot, skromna i delikatna, przed ośmiu laty za namową rodziny zerwała zaręczyny z przystojnym, lecz niezamożnym kapitanem Wentworthem. Teraz ma lat dwadzieścia siedem i ponieważ odrzucała względy innych mężczyzn, wydaje się skazana na staropanieństwo. Gdy rodzina z powodu kłopotów finansowych przeprowadza się do Bath, los znów stawia na jej drodze ukochanego. Czy kapitan Wentworth odkryje na nowo wdzięk i szlachetność Anny? I czy ona rzeczywiście pragnie odzyskać jego miłość, tym bardziej, że o jej względy zabiega bogaty i utytułowany kuzyn?




7. Dziwne losy Jane Eyre

Nie wiem, czy jest ktoś, kto tego tytułu nigdy nie słyszał. Zazwyczaj wymieniana jako jedna z pierwszych, kiedy mowa o klasykach. Chcę ją przeczytać już od naprawdę dawna, kiedy przeczytałam "Moją Jane Eyre", czyli jej retelling.

OPISOsierocona dziewczyna podejmuje pracę nauczycielki w posiadłości Edwarda Fairfaxa Rochestera. Zostaje jego narzeczoną, ale Rochester ukrywa przed światem ponury sekret.
Charlotte Brontë opowiada o wielkim uczuciu, które połączyło ludzi z różnych, tak odległych od siebie sfer – w świecie, gdzie konwenanse stanowiły o towarzyskim „być albo nie być”.
8. Wichrowe wzgórza

Pozostając w temacie sióstr Bronte kolejna pozycja ty razem autorstwa Emily Bronte również od dawna jest na mojej liście. Jestem ciekawa różnic między stylami obu sióstr, bo słyszałam, że piszą nieco inaczej. 

OPISMały chłopiec, Heathcliff, jako osierocone dziecko trafia do domu Earnshawów. Wychowując się w tej zamożnej rodzinie, obdarza odwzajemnioną miłością Katarzynę, córkę swoich przybranych rodziców. Prześladowany przez przyszłego dziedzica Hindleya, poznaje też smak nienawiści. Gdy przekonuje się, że konwenanse mogą pokonać nawet najsilniejszą miłość, znika na trzy lata, aby powrócić jako dysponujący fortuną niewiadomego pochodzenia, demoniczny i bezwzględny mściciel. Od tego momentu nikomu w rodzinie nie będzie łatwo znaleźć własne szczęście.

9.Portret Doriana Graya

Opinie o tej książce są bardzo różne, z tego co wiem mojej mamie się ona nie podobała jednak ja jestem nią zaintrygowana ze względu na motyw sztuki. Wiele osób mówi też, że jest to kopalnia pięknych cytatów, więc liczę na to, że mi się spodoba.

OPISHistoria Doriana Graya, który jako młody, naiwny chłopiec trafia do pracowni Bazylego Hallwarda. Malarz jest urzeczony niespotykanym pięknem młodzieńca i pragnie namalować jego portret. Tu też Dorian spotyka lorda Henryka, cynicznego bywalca salonów o dość niefrasobliwym podejściu do życia, którego lekko rzucane teorie głęboko zapadają w serce niewinnego Doriana, zmieniając diametralnie jego podejście do życia.

Kiedy portret zostaje ukończony, Dorian wyraża życzenie, by nigdy się nie zestarzeć, a na zawsze zachować urodę, jaką na portrecie uchwycił Bazyli. Od tej chwili każde jego przewinienie, każde zło, które wyrządza bliźnim znajduje odzwierciedlenie w portrecie, sam Dorian jednak zachowuje niczym nieskażoną urodę. Widząc to, zupełnie nie liczy się już z żadnym człowiekiem. Bez skrupułów rani innych, aby zaspokoić własne egoistyczne potrzeby…

10. Wielki Gatsby

Długo nie brałam tej książki w ogóle pod uwagę, ale ostatnio coraz częściej o niej słyszę i postanowiłam dać jej szansę, szczególnie ze względu na to, że akcja ma miejsce w latach 20-stych. Mam nadzieję, że mi się spodoba.

OPISRomantyczna miłość, przyjaźń, amerykański sen o szczęściu i sukcesie dostępnym dla każdego to stereotypy, które przynoszą głównemu bohaterowi - Jayowi Gatsby'emu, parweniuszowi przedzierzgniętemu w bogacza - tragiczne rozczarowanie. Miłość zniszczył kult pieniądza, przyjaźń okazała się pustym słowem, a sukces finansowy nie wprowadził go tak naprawdę do ,,lepszej" sfery.
Jak podzwonne brzmią najsłynniejsze chyba słowa tej powieści: ,,Tak oto dążymy naprzód, kierując łodzie pod prąd, który nieustannie znosi nas w przeszłość".

Nie uwzględniłam na tej liście książek Agaty Christie oraz serii o Sherlocku Holmesie A.C.Doyla, ponieważ część z nich już przeczytałam (2 tomy Sherlocka i pewnie ponad 10 serii o Poirot) i choć też można zaliczyć je do klasyki, to nie chciałam, aby ta lista była zbyt długa, więc skupiłam się na jednotomówkach.

Dajcie znać, jakie są Wasze ulubione klasyki i czy jest coś, co Waszym zdaniem powinnam do tej listy dodać! 

4 komentarze:

  1. Warto czytać takie klasyki. Ja często wracam do takich powieści i zawsze znajduje w nich coś nowego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo Ci polecam "Wielkiego Gatsby'ego" i ogólnie twórczość Fitzgeralda. To naprawdę fenomenalny pisarz, chociaż kiedy czyta się wszystkie jego powieści, można zauważyć pewną powtarzalność niektórych wątków. Mimo to ja świetnie bawię się przy każdej książce czy opowiadaniu spod jego pióra. Polecam! :)
    Podobnie też "Mistrza i Małgorzatę" - to super powieść!

    (Jeżeli nie stronisz od kryminału i horroru, polecam też opowiadania E. A. Poego)

    OdpowiedzUsuń
  3. "Wichrowe Wzgórza" bardzo polecam. Szczególnie jeśli lubisz intrygi, bo w tej książce jest zrobione idealnie.

    W planach mam książkach Jane Austin oraz "Opowieść Podręczną".

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama jestem w trakcie nadrabiana klasyków literatury i miałam okazję zapoznać się z kilkoma książkami z tej listy. "Mistrza i Małgorzatę" czytałam jako lekturę i chociaż ciężko było mi przebrnąć przez początkowe rozdziały, później akcja zdecydowanie się rozkręca i warto przebrnąć przez początek. "Wichrowe wzgórza" czytałam kilka lat temu, ale pamiętam, że było tam sporo zwrotów akcji i emocji. Jeśli chodzi o "Portret Doriana Greya" przeczytałam go ostatnio i zdecydowanie polecam, bardzo intrygująca książka, z którą warto się zapoznać. Aktualnie jestem w trakcie czytania "Dziwnych losów Jane Eyre" i bardzo przypadł mi do gustu styl pisania autorki, a Jane jest bardzo ciekawą i sympatyczną postacią ^^

    Magdoszopedia

    OdpowiedzUsuń