środa, 8 sierpnia 2018

Tablet graficzny - co, gdzie i jak?

Jakiś czas temu opublikowałam post o tym, czy warto kupić tablet graficzny. Obiecałam Wam wtedy kontynuację, w której skupię się już raczej na obsłudze tableta. Jeśli jesteście zainteresowani tym tematem, to zapraszam do czytania.


Jaki program wybrać?

Programów graficznych jest bardzo, bardzo dużo. Większość tych "lepszych" jest płatna, ale prawda jest taka, że jeśli jesteście amatorami, to wystarczy Wam mniej zaawansowany. Ja testowałam na razie dwa - popularnego konkurenta Photoshopa, czyli GIMP - a, oraz polecany przez wielu grafików amatorów program o nazwie Krita. Wydaje mi się, że to w drugim z wymienionych programów pracuje mi się wygodniej, ale może to po prostu kwestia tego, że już się do niego przyzwyczaiłam. Chociaż nie powiem, zdarza mi się nagle napisać do mojej znajomej "Maja, ratuj! Jak zrobić...w Kricie, bo mi nie działa". Minusem tego programu jest też to, że jeśli dobrze się orientuję, to nie ma polskiej wersji.

Jak zacząć rysować?

No dobra, a więc macie już kupiony tablet, zainstalowaliście program, ale co dalej? Dalej po prostu trzeba zacząć. Na początek polecam obejrzeć kilka filmików, w których ktoś rysuje w programie graficznym. Dzięki temu trochę oswoicie się z tym, jak wygląda taka praca. Pamiętajcie tylko, że często youtuberzy pokazują cały proces w przyspieszonym tempie, a praca z 15 - minutowego filmiku była tworzona nawet kilka godzin. Kiedy już zobaczycie kilka wideo, to czas zacząć właściwą pracę. Na początku polecam wybrać sobie coś co po prostu przerysujecie. Najlepiej aby nie było zbyt skomplikowane i było to coś, co zazwyczaj rysujecie na papierze. Nie porywajcie się od razu na skomplikowane motywy, bo tylko się zniechęcicie. Za "poważniejsze" prace radzę zabrać się dopiero, kiedy już mniej - więcej rozpracujecie zarówno tablet jak i program.

Co jeszcze można robić z tabletem?

Rysowanie to nie jedyna funkcja tabletu graficznego. Może on być bardzo pomocny przy obróbce zdjęć i tworzeniu fotomontaży. Praca na nim jest po prostu wygodniejsza, w szczególności, kiedy robimy coś wymagającego precyzji. Ja swojego tabletu używam także zamiast...myszki. Korzystam z niego  na tyle często, że ciągłe podłączanie go i odłączanie od laptopa było uciążliwe. Natomiast gdy miałam podłączoną zarówno myszkę jak i tablet, to ich kable nieraz się plątały i jakoś strasznie mnie to irytowało. Dlatego odłączyłam myszkę na stałe i zamiast niej używam tabletu - sprawdza się w tej funkcji bez większych zastrzeżeń.

Mam nadzieję, że rozwiałam chociaż część Waszych wątpliwości. W najbliższym czasie pojawi się też wpis z moimi pracami wykonanymi właśnie na tablecie, ponieważ ostatnio trochę się ich uzbierało. Jeśli macie jeszcze jakieś pytania to śmiało piszcie w komentarzach. 


4 komentarze:

  1. Kiedyś chciałam sobie sprawić taki tablet, ale po jakimś czasie uznałam że to nie dla mnie. Chyba w tym jedynym przypadku wolę tą nieco przestarzałą formę rysowania, czyli kartki i ołówka - ewentualnie innych przyrządów do rysowania.
    Pozdrawiam :)
    https://life-ishappiness.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdecydownie muszę sobie zakupić taki tablet, nie jestem jakąś mega utalentowaną artystką, jednak wydaje mi się, że rysować potrafię chociaż w małym stopniu. Bardzo podoba mi się w nim to, że jest w miarę przenośny i nie zajmuje wiele miejsca. To zdecydowanie działa na jego plus.
    Buziaki :**
    Wika z Książki według Wiktorii

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy artykuł. Ja to zastanawiam się, czy iPad Pro 2021 by się sprawdził, bo podobno jest niezwykle szybki i ma bardzo dobre parametry. No i pojemność taka, która dla mnie jest idealna. Akurat do pracy.

    OdpowiedzUsuń