niedziela, 29 lipca 2018

Akryle czy akwarele? Jakie farby wybrać?

Na rynku dostępnych jest obecnie bardzo dużo rodzajów farb i ich odmian. Jednak najpopularniejsza są 3 rodzaje: farby akrylowe, akwarelowe i olejne. Tych ostatnich nigdy nie miałam okazji testować, a po za tym jest to technika, z którą jest naprawdę sporo zachodu. Dlatego w dzisiejszym poście postanowiłam zupełnie je pominąć i skupić się na dwóch pozostałych rodzajach.


Farby akrylowe

Farby akrylowe często uważane jest za tańszą alternatywę farb olejnych. Najczęściej mają konsystencję zawiesiny i sprzedawane są w tubkach lub słoikach. Są oczywiście również inne odmiany tych farb, ale ja chciałabym się skupić na tych najbardziej standardowych.

Dużą zaletą farb akrylowych jest ich krycie. Możemy wykonać np. ciemne tło, a na nim domalować jasne elementy. Da się nałożyć bardzo dużą ilość warstw, dzięki czemu łatwiej nanieść na pracę ewentualne poprawki. Kolejną zaletą farb jest to, że w przeciwieństwie do farb akwarelowych (szczególnie tych w kostkach) nie musimy używać wody, a co za tym idzie, możemy użyć papieru o odrobinę mniejszej gramaturze.

Farby akwarelowe

Farby akwarelowe dostępne są w kostkach lub w tubkach. TUTAJ macie wpis, w którym nieco dokładniej opisałam oba rodzaje. Przy okazji znajdziecie w nim kilka porad jak nimi malować.

Moim zdaniem największą wadą i zaletą jednocześnie akwareli jest to, że nie mamy stu procentowej kontroli nad efektem jaki uzyskamy. Dzięki temu nasze prace są niepowtarzalne i nawet my sami nie będziemy w stanie stworzyć identycznego obrazu. Kolory farb akwarelowych są też zazwyczaj dużo delikatniejsze niż akryli. Do korzystania z nich potrzebujemy jednak wody oraz papieru o dość dużej gramaturze (ja polecam taki o gramaturze co najmniej 250).



Jakie farby wybrać? 

Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Wydaje mi się, że jest kilka sposobów na wybranie rodzaju farb, który powinniście kupić. Możecie spróbować kupić tańsze zestawy z mniejszą ilością kolorów i po prostu z niższej półki i sprawdzić, która technika będzie Wam bardziej pasowała. Jeśli jednak nie chcecie tego robić, albo zwyczajnie nie możecie sobie na to pozwolić, to uważam, że najlepiej jeśli pooglądacie sobie różne prace wykonane poszczególnymi rodzajami farb i zobaczycie, które bardziej Wam się podobają.Nie zapomnijcie także o zakupie takich akcesoriów jak odpowiednie pędzle (dla każdego z tych rodzajów farb najlepsze będą inne) oraz palety, no i podłoża, na jakim będziecie tworzyć.

4 komentarze:

  1. Ja uwielbiam malować akwarelami. Zawsze inny kolor!

    OdpowiedzUsuń
  2. Osobiście bardziej wolę akwarele, ale jakoś akrylami miałam możliwość malować nieco częściej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Farby to zdecydowanie nie moja bajka, zdecydowanie wolę kredki :)

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♡
    Szelest Stron

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja tam wolę akryle!

    OdpowiedzUsuń